perjantai 18. lokakuuta 2013

Kirjamessufiilistelyä

Ensi viikolla (24.-27.10.) on vuoden odotetuin tapahtuma, Helsingin kirjamessut! Tulevaa fiilistellen ajattelin kertailla vähän omia messukokemuksia. Ensimmäisen kerran olin kirjamessuilla neljä vuotta sitten, ja sen jälkeen olen joka vuosi käynyt, eli nyt on viides kerta. Tänään posti toi kustantamolta vapaalipun messuille. 




Vuonna 2009 julkaisin Liian nuori -kirjan, ja kustantamo (BoD) pyysi minua messuille haastateltavaksi. Muistan vieläkin sen kesäkuisen puhelun yli neljän vuoden takaa, kun yhteyshenkilöni kustantamosta soitti ja kysyi, että haluaisinko tulla haastateltavaksi. Pyysin miettimisaikaa seuraavaan päivään, vaikka olin kai jo puhelimessa sitä mieltä, että ehkä voisin tulla. Seuraavana päivänä soitin ja varmistin tuloni, ja siitä alkoikin neljä kuukautta kestänyt jännittäminen ja panikointi, huh. Olin ystäväni kanssa yhden yön hotellissa ja minua jännitti niin kamalasti, että missasin hotellin aamupalan, vaikka aamupala on parasta hotelliyöpymisessä. Ennen haastatteluani kiertelin messuilla mutta en pystynyt keskittymään mihinkään, en ollut koskaan ollut niin paniikissa. Vähän ennen haastattelua tapasin haastattelijan ja kustantamon ihmisiä. Tärisin vaan siinä heidän edessä ja hoin koko ajan, että mua pelottaa ihan hirveästi. :)
Haastattelu oli messujen kirjakahvilassa, jonne mahtuu n. 100 henkilöä. Missään vaiheessa en uskaltanut katsoa yleisöä, mutta ystäväni sanoi, että kaikki eivät edes mahtuneet istumaan, vaan osa seisoi alueen ulkopuolella. Haastettelu kesti melkein puoli tuntia ja aiheena oli "omat tekstit kansien väliin". Minun lisäksi oli myös toinen haastateltava. Oli kyllä jännityksestä huolimatta aika huikea kokemus! 


Haastattelijana Helene Auramo (lokakuu 2009)

Päätin, että kirjamessuista tulee vuosittainen perinne, joten vuoden päästä taas oli suuntana Helsinki. Tällä kertaa lähdin eri fiiliksillä, kun ei tarvinnut kulkea ympäriinsä "esiintyjä" -nimilappu kaulassa. Ei tarvinnut jännittää mitään, ja pystyin keskittymään kirjoihin. Visiitti messuille ei tosin kestänyt montaa tuntia, kun matkaseuranani oli sisko ja kaveri, joilta oli turha odottaa monen tunnin messukestävyyttä. Pääasia, että kuitenkin ehdin kierrellä jonkun verran ja muutaman kirjankin ostin. 

Kahtena edellisenä vuonna olen ollut messuilla ystäväni kanssa, joka on yhtä kirjafriikki kuin minäkin. Messuilla olemmekin olleet kahtena päivänä aamusta iltaan. Välillä ollaan käyty samaan aikaan olevilla ruokamessuilla maistelemassa suklaata jne. Olemme kuunnelleet monien kirjailijoiden haastatteluja ja tietenkin asiaan kuuluvasti ostaneet paljon kirjoja. 



Tänä vuonna tulee taas erilainen messukokemus. Olen lauantaina 26.10. BoD-kustantamon messuosastolla (6g87) klo 11-12:30. Sinne saa tulla moikkaamaan ja kyselemään kirjoihin ja kirjan julkaisuun liittyvistä asioista! Reissun jännittävin osuus on Seura-lehden haastattelu. Ihan mahtavaa, kun kustantamo sai markkinoitua minun tarinaa ja kirjaa, ja Seura haluaa tehdä jutun. Kieltämättä jännittää jo nyt, mutta toivottavasti tällä kertaa ei jää ne herkulliset hotelliaamupalat syömättä :)

Kertoilen sitten messutunnelmista ensi viikon jälkeen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti